فرا تحلیل علل افت کمی و کیفی سوادآموزان در دوره های سواد آموزی در ایران

 | تاریخ ارسال: 1401/10/21 | 
چکیده
عنوان: فرا تحلیل علل افت کمی و کیفی سوادآموزان در دوره های سواد آموزی در ایران
زمینه: سواد آموزی
نوع طرح: بنیادی کاربردی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۵
محل نگهداری: دفتر مرکزی سازمان نهضت سواد آموزی
محقق: دکتر سعید معیدفر
ناظر/ استاد راهنما: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
کلید واژه های فارسی: فرا تحلیل افت کمی افت کیفی

اهداف کلی تحقیق:
۱. شناخت و ارزیابی میزان جامعیت و اعتبار تحقیقات موجود با رویکرد افت کمی و کیفی
۲. جمع بندی و ارائه راهکارهایی برای بهبود پژوهش در آینده برای نهضت سواد آموزی
همانطور که در بیان مسئله مورد تایکد قرار گرفت «بیسوادی» و «سواد آموزی» مفاهیمی خاص دوران مدرن تمدن بشری هستند و در گذشته «سواد آموزی» و «بیسوادی» مسئله اجتماعی به حساب نمی­آمده و ضروری تلقی نمی­شد. اما در جامعه جدید با خصوصیاتی چون: «شهرنشینی»، «صنعتی شدن» و «روابط اجتماعی جدید» تمامی ابعاد زندگی دچار دگرگونی شده است. بنابراین توانایی ارتباط برقرار کردن با ابعاد گوناگون جامعه جدید و بهره برداری از آن و داشتن نقش فعال در آن، نیازمند علم و همچنین فهم منطق جامعه جدید است که با سوادآموزی ربط وثیق دارد.
با چنین پیش­فرضی اشاره شد که نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران در طول فعالیت های بیش از دو دهه خویش تلاش های زیادی را برای آموزش سواد و کاهش افت کمی و کیفی سواد آموزان انجام داده است. روش ها و رویکردهای مختلفی را بکار گرفته، از جمله پژوهش­های گوناگونی را برای دستیابی به علل و عوامل افت کمی و کیفی سوادآموزان انجام داده و دستاوردهای چشم­گیری نیز داشته است. اما دستیابی به مضعیتی که افت کمی و کیفی با کاهش معقول روبرو شده باشد از اهداف بلندی است که هنوز برای رسیدن به آن باید تلاش های فراوانی کرد. نهضت سوادآموزی برای رسیدن به این هدف والا در سال­های گذشته دست به انجام تحقیقاتی زده که گزارش­های آن جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده است. نکته مهم این است که برای یافتن «نقطه عطف» برای یک تحول و تغییر و یافتن های پای محکم برای حرکت نویی در راه ریشه کنی بی­سوادی ناچار باید به ارزیابی گذشته پرداخت و یکی از مهمترین ارزیابی ها، ارزیابی تحقیقات  انجام شده درباره علل افت کمی و کیفی سواد­آموزان است، بدین منظور که «متغیر های مورد تاکید در تحقیقات»، «راهکارها»، «محدودیت­ها» و «خطاها و نقاط ضعف» به خوبی شناخته و پیش روی برنامه ریزان، مدیران و محققان قرار گیرد.
همچنین اشاره کرده­ایم که در زمینه سوادآموزی نیز برآورد اولیه گویای آن است که تحقیقات و مقالات فراوانی نگاشته شده که تاکنون مورد ارزیابی علمی و نظام دار قرار نگرفته­اند. عدم ارزیابی جدی این تحقیقات از لحاظ روش شناسی، چارچوب های نظری و تکنیک های تحلیل می­تواند آسیب های فراوانی، از جمله عدم بهره برداری  مناسب از آن­ها را برای برنامه ریزی و سیاست­گذاری به بار آورد لذا لازم است با فهم وضعیت سوادآموزی و مسیری که در ایران طی کرده و وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم، تحقیقات پیشین را با دقت علمی بررسی کرده و از ضعف­های آن­ها پیش­گیری کنیم.
همچنین در این زمینه تاکید کرده­ایم که در این تحقیق مسئله اصلی ارزیابی تحقیقات و آثار پژوهشی با استفاده از روش فراتحلیل است که هم به تراکم دانش کمک می­کند و هم به با ارزیابی انتقادی بخش­های مختلف طرح­های پژوهشی، ضعف­های این نوع تحقیقات را به وضوح نشان می­دهد.

دستاورد­های نوین تحقیق:
مهمترین دستاورد نوین این تحقیق یعنی «فراتحلیل علل افت کمی و کیفی سوادآموزان» دستاوردی نظری است. تجربه و تحلیل تحقیقات مورد بررسی در این تحقیق نشان می­دهد که از لحاظ نظری، پژوهش درباره «علل افت کمی و کیفی سوادآموزان»، نیازمند چارچوب یا چارچوب­های نظری­ای است که علاوه بر درنظر گرفتن سطوح فردی روانشناختی و سازمانی در تبیین موضوع، سطوح نهادی ساختاری را نیز درنظر گیرند. نادیده گرفتن سطوح نهادی ساختاری در پژوهش درباره «علل افت کمی و کیفی سوادآموزان» باعث بی­نتیجه ماندن تحقیقات در این حوزه شده و تحقیقات در حوزه سوادآموزی را به بازگویی نتایج تکراری و غیرکاربردی کشانده­ است. توجه به سطوح نهادی ساختاری از نظر این تحقیق راه­گشای چشم انداز های نوینی است که موجب غنا و تولد دوباره پارادایم سوادآموزی و خصوصا بحث افت کمی و کیفی خواهد شد.
ما در این تحقیق پیشنهادی برای استفاده از نظریه «بیگانگی» و «نظریه سیستمی» برای تحقیقات آینده را ارائه کرده­ایم، تا محققان دیگر نیز با تست دیگر نظریه­های سطوح کلان راه­گشای چشم انداز­های غنی دیگری در این زمینه باشند.

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 680 بار   |   دفعات چاپ: 37 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


درباره مؤسسه


  • به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه ­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران‌مهر»  با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 11 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 36 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 32243 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 498 بازدید

بازنشر اطلاعات

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | The Institute for Social Study and Research Iran Mehr

Designed & Developed by : Yektaweb