بخشهای اصلی
| تاریخ ارسال: 1401/10/21 |
چکیده
عنوان: فرا تحلیل علل افت کمی و کیفی سوادآموزان در دوره های سواد آموزی در ایران
زمینه: سواد آموزی
نوع طرح: بنیادی – کاربردی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۵
محل نگهداری: دفتر مرکزی سازمان نهضت سواد آموزی
محقق: دکتر سعید معیدفر
ناظر/ استاد راهنما: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
کلید واژه های فارسی: فرا تحلیل – افت کمی – افت کیفی
اهداف کلی تحقیق:
۱. شناخت و ارزیابی میزان جامعیت و اعتبار تحقیقات موجود با رویکرد افت کمی و کیفی
۲. جمع بندی و ارائه راهکارهایی برای بهبود پژوهش در آینده برای نهضت سواد آموزی
همانطور که در بیان مسئله مورد تایکد قرار گرفت «بیسوادی» و «سواد آموزی» مفاهیمی خاص دوران مدرن تمدن بشری هستند و در گذشته «سواد آموزی» و «بیسوادی» مسئله اجتماعی به حساب نمیآمده و ضروری تلقی نمیشد. اما در جامعه جدید با خصوصیاتی چون: «شهرنشینی»، «صنعتی شدن» و «روابط اجتماعی جدید» تمامی ابعاد زندگی دچار دگرگونی شده است. بنابراین توانایی ارتباط برقرار کردن با ابعاد گوناگون جامعه جدید و بهره برداری از آن و داشتن نقش فعال در آن، نیازمند علم و همچنین فهم منطق جامعه جدید است که با سوادآموزی ربط وثیق دارد.
با چنین پیشفرضی اشاره شد که نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران در طول فعالیت های بیش از دو دهه خویش تلاش های زیادی را برای آموزش سواد و کاهش افت کمی و کیفی سواد آموزان انجام داده است. روش ها و رویکردهای مختلفی را بکار گرفته، از جمله پژوهشهای گوناگونی را برای دستیابی به علل و عوامل افت کمی و کیفی سوادآموزان انجام داده و دستاوردهای چشمگیری نیز داشته است. اما دستیابی به مضعیتی که افت کمی و کیفی با کاهش معقول روبرو شده باشد از اهداف بلندی است که هنوز برای رسیدن به آن باید تلاش های فراوانی کرد. نهضت سوادآموزی برای رسیدن به این هدف والا در سالهای گذشته دست به انجام تحقیقاتی زده که گزارشهای آن جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده است. نکته مهم این است که برای یافتن «نقطه عطف» برای یک تحول و تغییر و یافتن های پای محکم برای حرکت نویی در راه ریشه کنی بیسوادی ناچار باید به ارزیابی گذشته پرداخت و یکی از مهمترین ارزیابی ها، ارزیابی تحقیقات انجام شده درباره علل افت کمی و کیفی سوادآموزان است، بدین منظور که «متغیر های مورد تاکید در تحقیقات»، «راهکارها»، «محدودیتها» و «خطاها و نقاط ضعف» به خوبی شناخته و پیش روی برنامه ریزان، مدیران و محققان قرار گیرد.
همچنین اشاره کردهایم که در زمینه سوادآموزی نیز برآورد اولیه گویای آن است که تحقیقات و مقالات فراوانی نگاشته شده که تاکنون مورد ارزیابی علمی و نظام دار قرار نگرفتهاند. عدم ارزیابی جدی این تحقیقات از لحاظ روش شناسی، چارچوب های نظری و تکنیک های تحلیل میتواند آسیب های فراوانی، از جمله عدم بهره برداری مناسب از آنها را برای برنامه ریزی و سیاستگذاری به بار آورد لذا لازم است با فهم وضعیت سوادآموزی و مسیری که در ایران طی کرده و وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم، تحقیقات پیشین را با دقت علمی بررسی کرده و از ضعفهای آنها پیشگیری کنیم.
همچنین در این زمینه تاکید کردهایم که در این تحقیق مسئله اصلی ارزیابی تحقیقات و آثار پژوهشی با استفاده از روش فراتحلیل است که هم به تراکم دانش کمک میکند و هم به با ارزیابی انتقادی بخشهای مختلف طرحهای پژوهشی، ضعفهای این نوع تحقیقات را به وضوح نشان میدهد.
دستاوردهای نوین تحقیق:
مهمترین دستاورد نوین این تحقیق یعنی «فراتحلیل علل افت کمی و کیفی سوادآموزان» دستاوردی نظری است. تجربه و تحلیل تحقیقات مورد بررسی در این تحقیق نشان میدهد که از لحاظ نظری، پژوهش درباره «علل افت کمی و کیفی سوادآموزان»، نیازمند چارچوب یا چارچوبهای نظریای است که علاوه بر درنظر گرفتن سطوح فردی – روانشناختی و سازمانی در تبیین موضوع، سطوح نهادی – ساختاری را نیز درنظر گیرند. نادیده گرفتن سطوح نهادی – ساختاری در پژوهش درباره «علل افت کمی و کیفی سوادآموزان» باعث بینتیجه ماندن تحقیقات در این حوزه شده و تحقیقات در حوزه سوادآموزی را به بازگویی نتایج تکراری و غیرکاربردی کشانده است. توجه به سطوح نهادی – ساختاری از نظر این تحقیق راهگشای چشم انداز های نوینی است که موجب غنا و تولد دوباره پارادایم سوادآموزی و خصوصا بحث افت کمی و کیفی خواهد شد.
ما در این تحقیق پیشنهادی برای استفاده از نظریه «بیگانگی» و «نظریه سیستمی» برای تحقیقات آینده را ارائه کردهایم، تا محققان دیگر نیز با تست دیگر نظریههای سطوح کلان راهگشای چشم اندازهای غنی دیگری در این زمینه باشند.
عنوان: فرا تحلیل علل افت کمی و کیفی سوادآموزان در دوره های سواد آموزی در ایران
زمینه: سواد آموزی
نوع طرح: بنیادی – کاربردی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۵
محل نگهداری: دفتر مرکزی سازمان نهضت سواد آموزی
محقق: دکتر سعید معیدفر
ناظر/ استاد راهنما: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
کلید واژه های فارسی: فرا تحلیل – افت کمی – افت کیفی
اهداف کلی تحقیق:
۱. شناخت و ارزیابی میزان جامعیت و اعتبار تحقیقات موجود با رویکرد افت کمی و کیفی
۲. جمع بندی و ارائه راهکارهایی برای بهبود پژوهش در آینده برای نهضت سواد آموزی
همانطور که در بیان مسئله مورد تایکد قرار گرفت «بیسوادی» و «سواد آموزی» مفاهیمی خاص دوران مدرن تمدن بشری هستند و در گذشته «سواد آموزی» و «بیسوادی» مسئله اجتماعی به حساب نمیآمده و ضروری تلقی نمیشد. اما در جامعه جدید با خصوصیاتی چون: «شهرنشینی»، «صنعتی شدن» و «روابط اجتماعی جدید» تمامی ابعاد زندگی دچار دگرگونی شده است. بنابراین توانایی ارتباط برقرار کردن با ابعاد گوناگون جامعه جدید و بهره برداری از آن و داشتن نقش فعال در آن، نیازمند علم و همچنین فهم منطق جامعه جدید است که با سوادآموزی ربط وثیق دارد.
با چنین پیشفرضی اشاره شد که نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران در طول فعالیت های بیش از دو دهه خویش تلاش های زیادی را برای آموزش سواد و کاهش افت کمی و کیفی سواد آموزان انجام داده است. روش ها و رویکردهای مختلفی را بکار گرفته، از جمله پژوهشهای گوناگونی را برای دستیابی به علل و عوامل افت کمی و کیفی سوادآموزان انجام داده و دستاوردهای چشمگیری نیز داشته است. اما دستیابی به مضعیتی که افت کمی و کیفی با کاهش معقول روبرو شده باشد از اهداف بلندی است که هنوز برای رسیدن به آن باید تلاش های فراوانی کرد. نهضت سوادآموزی برای رسیدن به این هدف والا در سالهای گذشته دست به انجام تحقیقاتی زده که گزارشهای آن جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده است. نکته مهم این است که برای یافتن «نقطه عطف» برای یک تحول و تغییر و یافتن های پای محکم برای حرکت نویی در راه ریشه کنی بیسوادی ناچار باید به ارزیابی گذشته پرداخت و یکی از مهمترین ارزیابی ها، ارزیابی تحقیقات انجام شده درباره علل افت کمی و کیفی سوادآموزان است، بدین منظور که «متغیر های مورد تاکید در تحقیقات»، «راهکارها»، «محدودیتها» و «خطاها و نقاط ضعف» به خوبی شناخته و پیش روی برنامه ریزان، مدیران و محققان قرار گیرد.
همچنین اشاره کردهایم که در زمینه سوادآموزی نیز برآورد اولیه گویای آن است که تحقیقات و مقالات فراوانی نگاشته شده که تاکنون مورد ارزیابی علمی و نظام دار قرار نگرفتهاند. عدم ارزیابی جدی این تحقیقات از لحاظ روش شناسی، چارچوب های نظری و تکنیک های تحلیل میتواند آسیب های فراوانی، از جمله عدم بهره برداری مناسب از آنها را برای برنامه ریزی و سیاستگذاری به بار آورد لذا لازم است با فهم وضعیت سوادآموزی و مسیری که در ایران طی کرده و وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم، تحقیقات پیشین را با دقت علمی بررسی کرده و از ضعفهای آنها پیشگیری کنیم.
همچنین در این زمینه تاکید کردهایم که در این تحقیق مسئله اصلی ارزیابی تحقیقات و آثار پژوهشی با استفاده از روش فراتحلیل است که هم به تراکم دانش کمک میکند و هم به با ارزیابی انتقادی بخشهای مختلف طرحهای پژوهشی، ضعفهای این نوع تحقیقات را به وضوح نشان میدهد.
دستاوردهای نوین تحقیق:
مهمترین دستاورد نوین این تحقیق یعنی «فراتحلیل علل افت کمی و کیفی سوادآموزان» دستاوردی نظری است. تجربه و تحلیل تحقیقات مورد بررسی در این تحقیق نشان میدهد که از لحاظ نظری، پژوهش درباره «علل افت کمی و کیفی سوادآموزان»، نیازمند چارچوب یا چارچوبهای نظریای است که علاوه بر درنظر گرفتن سطوح فردی – روانشناختی و سازمانی در تبیین موضوع، سطوح نهادی – ساختاری را نیز درنظر گیرند. نادیده گرفتن سطوح نهادی – ساختاری در پژوهش درباره «علل افت کمی و کیفی سوادآموزان» باعث بینتیجه ماندن تحقیقات در این حوزه شده و تحقیقات در حوزه سوادآموزی را به بازگویی نتایج تکراری و غیرکاربردی کشانده است. توجه به سطوح نهادی – ساختاری از نظر این تحقیق راهگشای چشم انداز های نوینی است که موجب غنا و تولد دوباره پارادایم سوادآموزی و خصوصا بحث افت کمی و کیفی خواهد شد.
ما در این تحقیق پیشنهادی برای استفاده از نظریه «بیگانگی» و «نظریه سیستمی» برای تحقیقات آینده را ارائه کردهایم، تا محققان دیگر نیز با تست دیگر نظریههای سطوح کلان راهگشای چشم اندازهای غنی دیگری در این زمینه باشند.
دفعات مشاهده: 170 بار |
دفعات چاپ: 26 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
درباره مؤسسه
به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایرانمهر» با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.
پیوندهای فوری
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 10 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 23 کاربر
- تمام بازديدها: 21963 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 94 بازدید
بازنشر اطلاعات
استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.