ارزیابی اثربخشی برنامه ­آموزشی مشترک سازمان نهضت سوادآموزی جنگل­ ها و مراتع از دیدگاه مجریان (آموزش ­دهندگان)

 | تاریخ ارسال: 1401/10/21 | 
چکیده
عنوان: ارزیابی اثربخشی برنامه ­آموزشی مشترک سازمان نهضت سوادآموزی جنگل­ها و مراتع از دیدگاه مجریان (آموزش ­دهندگان)
زمینه: سواد آموزی
نوع طرح: اکتشافی و پیمایشی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۴
محل نگهداری:
محقق: دکتر مرتضی شکوهی
ناظر/ استاد راهنما: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
مجری: مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر
کلید واژه های فارسی: برنامه­آموزشی نهضت سوادآموزی جنگل­ها

-ضرورت و اهمیت انجام پژوهش
امروزه اهمیت بررسی نیاز­های آموزشی که برنامه ریزان آموزشی می­خواهند برای افراد یا گروه یا سازمان خاص برنامه­هایی را تهیه و تدارک دیده یا دوره­هایی را به مرحله اجرا درآورند، حداقل برای دست اندرکاران مسائل تربیتی و آموزشی، به اندازه­ای روشن است که هر نوع سرمایه­گذاری بدون توجه به این مقوله مهم اساسی را هدر دادن سرمایه و نیروی انسانی و اتلاف وقت و انرژی تلقی می­نمایند و به همین دلایل سعی دارند با داشتن معیار و ملاک صحیح برای تبیین احتیاجات آموزشی بتوانند برنامه­های مفیدی که اثر بخشی مطلوب به دنبال داشته باشند را به مرحله اجرا درآورند. اما با این حال در جریان یک دوره آموزشی، مشاهده می­شود که برخی از افراد تحت پوشش در موارد به خصوص پیشرفت رضایت بخش نداشتند. در این موارد ارزیابی از آن برنامه آموزشی میتواند در رسیدن به مقصود آنان را یاری دهد که به وسیله آن نقاط ضعف شناسایی شود، اشکال اساسی کار درک و در رفع ان سعی گردد سپس مشخص می­شود ضمن یک دوره آموزشی چه حد در نیل به هدف­های آموزشی موفقیت حاصل گردیده است.
البته باید توجه داشت که ارزیابی که به دقت طراحی و اجرا شود و همه هدف­های آموزشی را بپوشاند، می­تواند اطلاعات وسیع و سودمندی در اختیار برنامه ریزان قرار دهد و نشان دهد تا چه حدی توانسته است باعث افزایش اطلاعات و معلومات فراگیران شود و همچنین تا چه حدی باعث افزایش توانایی آن­ها در کاربرد اصول آن آموزش در زندگی روزمره و رفع نیاز ان­ها گردیده است و در نهایت به چنین ارزیابی می­توان قضاوت کرد که «آیا به آنچه مایل بودیم طی یک دوره آموزشی(توسعه فرهنگ منابع طبیعی)در فراگیران ایجاد شود، رسیده­ایم؟» آنگاه می­توان راجع به ادامه، قطع و یا اصلاح برنامه تصمیم گیری نمود.

مهمترین دستاوردها
-مهمترین دستاوردهای اجرای برنامه آموزشی منابع طبیعی به ترتیب اولویت از دیدگاه آموزشیاران:
۱-افزایش مشارکت­های مردمی در توسعه و حفاظت از فضای سبز (۴۶ درصد).
۲-افزایش فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه (۵/۲۴ درصد).
۳-آشنایی مردم با فواید منابع طبیعی مثل جنگل­ها، مراتع، آبخیزها (۲۲ درصد).
۴-ترویج فرهنگ مطالعه (۵/۷ درصد).

-مهمترین دستاوردهای اجرای برنامه آموزشی منابع طبیعی به ترتیب اولویت از دیدگاه راهنمایان تعلیماتی:
-افزایش مشارکت مردمی در توسعه و حفاظت از فضای سبز (۸/۵۰ درصد).
-آشنایی مردم با فواید منابع طبیعی (۶/۲۴ درصد).
۳-توسعه فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه (۱۷ درصد).
۴-رواج فرهنگ مطالعه و کتاب­خوانی (۶/۷ درصد).

-عمده ترین موانع و مشکلات اجرای برنامه­های آموزشی منابع طبیعی
۱-کمبود امکانات (فضای آموزشی مناسب، کمبود وسایل آموزشی و...) و کمبود بودجه
۲-مقطعی بودن دوره­های آموزشی (کافی نبودن این دوره­ها)
۳-هدم توجه کافی مسئولین به این برنامه­ها
۴-عدم تخصص کافی آموزش دهندگان
۵-عدم تطابق برنامه­های آموزشی مذکور با سواد و مسائل بومی و منطقه­ای فراگیران
۶-عدم استقبال و انگیزه کافی در فراگیران
۷-عدم هماهنگی و عدم اطلاع رسانی صحیح

-پیشنهادات
۱-افزایش بودجه و امکانات (استفاده بهینه از امکانات محلی و...)
۲-استمرار و تداوم برنامه­های آموزشی منابع طبیعی و گنجاندن درس منابع طبیعی در دروس اصلی نهضت سواد آموزی
۳-آموزش تخصصی به آموزشیاران درباره منابع طبیعی توسط کارشناسان سازمان مراتع و جنگل­ها
۴-نظارت و توجه بیشتر مسئولین بر اجرای برنامه­های آموزش منابع طبیعی خصوصاً در شهرستان­ها
۵-انجام نیاز سنجی و توجه بیشتر به مسائل بومی و منطقه­ای و حمایت­های بیشتر از طرح­های استانی
۶-تبلیغات بیشتر و اطلاع رسانی صحیح از طریق صدا و سیما و سایر دستگاه­های ذی ربط
۷-تشویق فراگیران از طریق برگزاری مسابقه، دادن جایزه و معرفی افراد برتر و موفق از طریق رسانه­ها
۸-استفاده بیشتر از روش­های رسانه­ای و کارگاهی (مثل کاشت درخت به صورت دسته جمعی) در ارائه برنامه آموزشی منابع طبیعی.
۹-استفاده بیشتر از امکانات محلی (خصوصا در تأمین فضاهای آموزشی).
۱۰-استفاده و همراه نمودن افراد بانفوذ محلی جهت جهت جلب مشارکت بیشتر مردم.
۱۱-استفاده از طرح سرباز مهلم جهت تأمین کادر آموزشی در سازمان نهضت سواد آموزی(خصوصاً در مناطق محروم).
در پایان می­توان گفت آنچه در پژوهش حاضر آمده است نتایج قضاوت آموزشیاران رهنمایان تعلیماتی در مورد برنامه­های آموزشی منابع طبیعی بوده است و اگر بخواهیم میزان اثر بخشی این برنامه­ها را مورد اندازه گیری قرار دهیم باید به صورت یک پروژه مستقل و آن هم در جامعه فراگیران صورت پذیرد.
 

کلیدواژه ها: برنامه ­آموزشی – نهضت سوادآموزی جنگل ­ها |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 684 بار   |   دفعات چاپ: 41 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


درباره مؤسسه


  • به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه ­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران‌مهر»  با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 11 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 29 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 32202 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 468 بازدید

بازنشر اطلاعات

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | The Institute for Social Study and Research Iran Mehr

Designed & Developed by : Yektaweb