بخشهای اصلی
ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی مشترک سازمان نهضت سوادآموزی جنگل ها و مراتع از دیدگاه مجریان (آموزش دهندگان)
| تاریخ ارسال: 1401/10/21 |
چکیده
عنوان: ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی مشترک سازمان نهضت سوادآموزی جنگلها و مراتع از دیدگاه مجریان (آموزش دهندگان)
زمینه: سواد آموزی
نوع طرح: اکتشافی و پیمایشی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۴
محل نگهداری:
محقق: دکتر مرتضی شکوهی
ناظر/ استاد راهنما: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
مجری: مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر
کلید واژه های فارسی: برنامهآموزشی – نهضت سوادآموزی جنگلها
-ضرورت و اهمیت انجام پژوهش
امروزه اهمیت بررسی نیازهای آموزشی که برنامه ریزان آموزشی میخواهند برای افراد یا گروه یا سازمان خاص برنامههایی را تهیه و تدارک دیده یا دورههایی را به مرحله اجرا درآورند، حداقل برای دست اندرکاران مسائل تربیتی و آموزشی، به اندازهای روشن است که هر نوع سرمایهگذاری بدون توجه به این مقوله مهم اساسی را هدر دادن سرمایه و نیروی انسانی و اتلاف وقت و انرژی تلقی مینمایند و به همین دلایل سعی دارند با داشتن معیار و ملاک صحیح برای تبیین احتیاجات آموزشی بتوانند برنامههای مفیدی که اثر بخشی مطلوب به دنبال داشته باشند را به مرحله اجرا درآورند. اما با این حال در جریان یک دوره آموزشی، مشاهده میشود که برخی از افراد تحت پوشش در موارد به خصوص پیشرفت رضایت بخش نداشتند. در این موارد ارزیابی از آن برنامه آموزشی میتواند در رسیدن به مقصود آنان را یاری دهد که به وسیله آن نقاط ضعف شناسایی شود، اشکال اساسی کار درک و در رفع ان سعی گردد سپس مشخص میشود ضمن یک دوره آموزشی چه حد در نیل به هدفهای آموزشی موفقیت حاصل گردیده است.
البته باید توجه داشت که ارزیابی که به دقت طراحی و اجرا شود و همه هدفهای آموزشی را بپوشاند، میتواند اطلاعات وسیع و سودمندی در اختیار برنامه ریزان قرار دهد و نشان دهد تا چه حدی توانسته است باعث افزایش اطلاعات و معلومات فراگیران شود و همچنین تا چه حدی باعث افزایش توانایی آنها در کاربرد اصول آن آموزش در زندگی روزمره و رفع نیاز انها گردیده است و در نهایت به چنین ارزیابی میتوان قضاوت کرد که «آیا به آنچه مایل بودیم طی یک دوره آموزشی(توسعه فرهنگ منابع طبیعی)در فراگیران ایجاد شود، رسیدهایم؟» آنگاه میتوان راجع به ادامه، قطع و یا اصلاح برنامه تصمیم گیری نمود.
مهمترین دستاوردها
-مهمترین دستاوردهای اجرای برنامه آموزشی منابع طبیعی به ترتیب اولویت از دیدگاه آموزشیاران:
۱-افزایش مشارکتهای مردمی در توسعه و حفاظت از فضای سبز (۴۶ درصد).
۲-افزایش فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه (۵/۲۴ درصد).
۳-آشنایی مردم با فواید منابع طبیعی مثل جنگلها، مراتع، آبخیزها (۲۲ درصد).
۴-ترویج فرهنگ مطالعه (۵/۷ درصد).
-مهمترین دستاوردهای اجرای برنامه آموزشی منابع طبیعی به ترتیب اولویت از دیدگاه راهنمایان تعلیماتی:
-افزایش مشارکت مردمی در توسعه و حفاظت از فضای سبز (۸/۵۰ درصد).
-آشنایی مردم با فواید منابع طبیعی (۶/۲۴ درصد).
۳-توسعه فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه (۱۷ درصد).
۴-رواج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی (۶/۷ درصد).
-عمده ترین موانع و مشکلات اجرای برنامههای آموزشی منابع طبیعی
۱-کمبود امکانات (فضای آموزشی مناسب، کمبود وسایل آموزشی و...) و کمبود بودجه
۲-مقطعی بودن دورههای آموزشی (کافی نبودن این دورهها)
۳-هدم توجه کافی مسئولین به این برنامهها
۴-عدم تخصص کافی آموزش دهندگان
۵-عدم تطابق برنامههای آموزشی مذکور با سواد و مسائل بومی و منطقهای فراگیران
۶-عدم استقبال و انگیزه کافی در فراگیران
۷-عدم هماهنگی و عدم اطلاع رسانی صحیح
-پیشنهادات
۱-افزایش بودجه و امکانات (استفاده بهینه از امکانات محلی و...)
۲-استمرار و تداوم برنامههای آموزشی منابع طبیعی و گنجاندن درس منابع طبیعی در دروس اصلی نهضت سواد آموزی
۳-آموزش تخصصی به آموزشیاران درباره منابع طبیعی توسط کارشناسان سازمان مراتع و جنگلها
۴-نظارت و توجه بیشتر مسئولین بر اجرای برنامههای آموزش منابع طبیعی خصوصاً در شهرستانها
۵-انجام نیاز سنجی و توجه بیشتر به مسائل بومی و منطقهای و حمایتهای بیشتر از طرحهای استانی
۶-تبلیغات بیشتر و اطلاع رسانی صحیح از طریق صدا و سیما و سایر دستگاههای ذی ربط
۷-تشویق فراگیران از طریق برگزاری مسابقه، دادن جایزه و معرفی افراد برتر و موفق از طریق رسانهها
۸-استفاده بیشتر از روشهای رسانهای و کارگاهی (مثل کاشت درخت به صورت دسته جمعی) در ارائه برنامه آموزشی منابع طبیعی.
۹-استفاده بیشتر از امکانات محلی (خصوصا در تأمین فضاهای آموزشی).
۱۰-استفاده و همراه نمودن افراد بانفوذ محلی جهت جهت جلب مشارکت بیشتر مردم.
۱۱-استفاده از طرح سرباز مهلم جهت تأمین کادر آموزشی در سازمان نهضت سواد آموزی(خصوصاً در مناطق محروم).
در پایان میتوان گفت آنچه در پژوهش حاضر آمده است نتایج قضاوت آموزشیاران رهنمایان تعلیماتی در مورد برنامههای آموزشی منابع طبیعی بوده است و اگر بخواهیم میزان اثر بخشی این برنامهها را مورد اندازه گیری قرار دهیم باید به صورت یک پروژه مستقل و آن هم در جامعه فراگیران صورت پذیرد.
عنوان: ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی مشترک سازمان نهضت سوادآموزی جنگلها و مراتع از دیدگاه مجریان (آموزش دهندگان)
زمینه: سواد آموزی
نوع طرح: اکتشافی و پیمایشی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۴
محل نگهداری:
محقق: دکتر مرتضی شکوهی
ناظر/ استاد راهنما: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
مجری: مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر
کلید واژه های فارسی: برنامهآموزشی – نهضت سوادآموزی جنگلها
-ضرورت و اهمیت انجام پژوهش
امروزه اهمیت بررسی نیازهای آموزشی که برنامه ریزان آموزشی میخواهند برای افراد یا گروه یا سازمان خاص برنامههایی را تهیه و تدارک دیده یا دورههایی را به مرحله اجرا درآورند، حداقل برای دست اندرکاران مسائل تربیتی و آموزشی، به اندازهای روشن است که هر نوع سرمایهگذاری بدون توجه به این مقوله مهم اساسی را هدر دادن سرمایه و نیروی انسانی و اتلاف وقت و انرژی تلقی مینمایند و به همین دلایل سعی دارند با داشتن معیار و ملاک صحیح برای تبیین احتیاجات آموزشی بتوانند برنامههای مفیدی که اثر بخشی مطلوب به دنبال داشته باشند را به مرحله اجرا درآورند. اما با این حال در جریان یک دوره آموزشی، مشاهده میشود که برخی از افراد تحت پوشش در موارد به خصوص پیشرفت رضایت بخش نداشتند. در این موارد ارزیابی از آن برنامه آموزشی میتواند در رسیدن به مقصود آنان را یاری دهد که به وسیله آن نقاط ضعف شناسایی شود، اشکال اساسی کار درک و در رفع ان سعی گردد سپس مشخص میشود ضمن یک دوره آموزشی چه حد در نیل به هدفهای آموزشی موفقیت حاصل گردیده است.
البته باید توجه داشت که ارزیابی که به دقت طراحی و اجرا شود و همه هدفهای آموزشی را بپوشاند، میتواند اطلاعات وسیع و سودمندی در اختیار برنامه ریزان قرار دهد و نشان دهد تا چه حدی توانسته است باعث افزایش اطلاعات و معلومات فراگیران شود و همچنین تا چه حدی باعث افزایش توانایی آنها در کاربرد اصول آن آموزش در زندگی روزمره و رفع نیاز انها گردیده است و در نهایت به چنین ارزیابی میتوان قضاوت کرد که «آیا به آنچه مایل بودیم طی یک دوره آموزشی(توسعه فرهنگ منابع طبیعی)در فراگیران ایجاد شود، رسیدهایم؟» آنگاه میتوان راجع به ادامه، قطع و یا اصلاح برنامه تصمیم گیری نمود.
مهمترین دستاوردها
-مهمترین دستاوردهای اجرای برنامه آموزشی منابع طبیعی به ترتیب اولویت از دیدگاه آموزشیاران:
۱-افزایش مشارکتهای مردمی در توسعه و حفاظت از فضای سبز (۴۶ درصد).
۲-افزایش فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه (۵/۲۴ درصد).
۳-آشنایی مردم با فواید منابع طبیعی مثل جنگلها، مراتع، آبخیزها (۲۲ درصد).
۴-ترویج فرهنگ مطالعه (۵/۷ درصد).
-مهمترین دستاوردهای اجرای برنامه آموزشی منابع طبیعی به ترتیب اولویت از دیدگاه راهنمایان تعلیماتی:
-افزایش مشارکت مردمی در توسعه و حفاظت از فضای سبز (۸/۵۰ درصد).
-آشنایی مردم با فواید منابع طبیعی (۶/۲۴ درصد).
۳-توسعه فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه (۱۷ درصد).
۴-رواج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی (۶/۷ درصد).
-عمده ترین موانع و مشکلات اجرای برنامههای آموزشی منابع طبیعی
۱-کمبود امکانات (فضای آموزشی مناسب، کمبود وسایل آموزشی و...) و کمبود بودجه
۲-مقطعی بودن دورههای آموزشی (کافی نبودن این دورهها)
۳-هدم توجه کافی مسئولین به این برنامهها
۴-عدم تخصص کافی آموزش دهندگان
۵-عدم تطابق برنامههای آموزشی مذکور با سواد و مسائل بومی و منطقهای فراگیران
۶-عدم استقبال و انگیزه کافی در فراگیران
۷-عدم هماهنگی و عدم اطلاع رسانی صحیح
-پیشنهادات
۱-افزایش بودجه و امکانات (استفاده بهینه از امکانات محلی و...)
۲-استمرار و تداوم برنامههای آموزشی منابع طبیعی و گنجاندن درس منابع طبیعی در دروس اصلی نهضت سواد آموزی
۳-آموزش تخصصی به آموزشیاران درباره منابع طبیعی توسط کارشناسان سازمان مراتع و جنگلها
۴-نظارت و توجه بیشتر مسئولین بر اجرای برنامههای آموزش منابع طبیعی خصوصاً در شهرستانها
۵-انجام نیاز سنجی و توجه بیشتر به مسائل بومی و منطقهای و حمایتهای بیشتر از طرحهای استانی
۶-تبلیغات بیشتر و اطلاع رسانی صحیح از طریق صدا و سیما و سایر دستگاههای ذی ربط
۷-تشویق فراگیران از طریق برگزاری مسابقه، دادن جایزه و معرفی افراد برتر و موفق از طریق رسانهها
۸-استفاده بیشتر از روشهای رسانهای و کارگاهی (مثل کاشت درخت به صورت دسته جمعی) در ارائه برنامه آموزشی منابع طبیعی.
۹-استفاده بیشتر از امکانات محلی (خصوصا در تأمین فضاهای آموزشی).
۱۰-استفاده و همراه نمودن افراد بانفوذ محلی جهت جهت جلب مشارکت بیشتر مردم.
۱۱-استفاده از طرح سرباز مهلم جهت تأمین کادر آموزشی در سازمان نهضت سواد آموزی(خصوصاً در مناطق محروم).
در پایان میتوان گفت آنچه در پژوهش حاضر آمده است نتایج قضاوت آموزشیاران رهنمایان تعلیماتی در مورد برنامههای آموزشی منابع طبیعی بوده است و اگر بخواهیم میزان اثر بخشی این برنامهها را مورد اندازه گیری قرار دهیم باید به صورت یک پروژه مستقل و آن هم در جامعه فراگیران صورت پذیرد.
کلیدواژه ها: برنامه آموزشی – نهضت سوادآموزی جنگل ها |
دفعات مشاهده: 167 بار |
دفعات چاپ: 25 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
درباره مؤسسه
به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایرانمهر» با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.
پیوندهای فوری
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 10 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 20 کاربر
- تمام بازديدها: 21941 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 73 بازدید
بازنشر اطلاعات
استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.