بخشهای اصلی
| تاریخ ارسال: 1401/10/21 |
چکیده
عنوان: کارکردهای تشکلهای دانشجویی دانشگاههای تهران
زمینه: تشکلهای دانشجویی
نوع طرح: پیمایشی کمی و کیفی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۹
تهیه و تدوین: دکتر سید رحیم ابوالحسنی
مجری: مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر
کلید واژه های فارسی: کارکرد – تشکل دانشجویی – دانشگاه تهران
ضرورت و اهمیت پژوهش:
شناخت جامعه دانشجویی، شناخت بخشی از جامعه فعال و مولد ایران است. اگر جامعه شناسان و انسان شناسان به عنوان یک علاقه دیرینه به دنبال جوامع کوچک یا یک نهاد تیپیک برای مطالعه و تعیمی بودهاند، اکنون نیز این علاقه به اشکال مختلف وجود دارد. از لحاظ علمی شناخت تشکلهای دانشجویی – که در ادبیات جامعه شناسی، ذیل گروههای داوطلبانه و خودیار مورد مطالعه قرار میگیرند – شناخت گسترده و وسیعی از نیروهای مدرن، مولد و برنامه ریز جامعه ایرانی است. شناخت خصوصیات و ویژگیهای این تشکلها با لحاظ کردن تنوع موجود در آنها میتواند به روشن شدن دورنمای مهمی از جامعه ایرانی کمک کند. از لحاظ کاربردی شناخت تشکل های دانشجویی، در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری دورنمای تحولات این حوزهها را در جامعه ترسیم میکند. این شناخت، هم برای مدیریت دانشگاهها و هم برای سیاستگزاران و برنامه ریزان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، با توجه به تأثیرگذاری رویکردهای این تشکلها در فضای اجتماعی، سبب روشنگری هرچه بیشتر میشود.
به جز دو ضرورت عنوان شده در سطور پیش گفته، این مطالعه از آن نظر اهمیت قابل توجهی دارد که با شناسایی علایق، رویکردها و روشهای نهفته در این تشکل ها کمک فراوانی برای بارورتر کردن فضای دانشگاهی ایران در جهت رشد علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری خواهد داشت به شکلی که دست اندرکاران امور دانشگاهی شاخصهای عینی تری برای درک فضای دانشجویی و برنامهریزی در حوزه های مختلف آن داشته باشند.
از نقطه نظر دانشگاهی، بررسی کارکردهای مثبت و منفی این تشکلها برای محیط دانشگاهی و نظام سیاسی بطور شایانی به طراحی وضعیتی کمک خواهد کرد که همه انواع تشکلهای دانشجویی بدون ایجاد اختلال برای محیط آموزشی دانشگاهها امکان فعالیت پیدا کنند و پیامدهای سیاسی فعالیتهای آنها به نوعی بارور کننده شعور و آگاهی سیاسی دانشجویان و جامعه باشد. فهم علمی و دقیق تشکلهای دانشجویی برای مدیران و معاونان و رؤسای دانشگاهها و وزارتخانه میتواند حاوی امکانات بسیاری از لحاظ آموزشی، اداری و فرهنگی باشد. بارورتر کردن وضعیت آموزشی دانشگاهها با توجه به نیازهای دانشجویان، تاثیرگذاری فرهنگی بر دانشجویان و جذب فرهنگی آنان و لزوم تسریع در انجام امور اداری از کانال تشکلهای دانشجویی بسیار کم هزینه تر و موثر تر از راهکارهای مبتنی بر بوروکراسی اداری است. دانشگاهها میتوانند با درک درست این تشکلها همکاری مثبتی در جهت فعال سازی بیشتر محیط دانشگاهی بعمل آورند که این تحقیق با بررسی زوایای فعالیت و کارکردهای این تشکلها، این مولفه ها و کارکردها را ارائه خواهد کرد.
بخش اول: کارکردها و پیامد های صنفی مشتمل بر مواد زیر است:
۱-کارکردهای رفاهی
۲-کارکردهای آموزشی و علمی
۳-کارکردهای مربوط به توسعه فردی
۴-پر کردن خلاء بین دانشگاه و جامعه
بخش دوم: کارکردها و پیامدهای اجتماعی مشتمل بر مواد زیر است:
۱-ایجاد و تقویت هویت جمعی و هم ذات پنداری
۲-تقویت روحیه همکاری و کار گروهی
۳-از میان رفتن تضادها و اختلافات در میان اعضاء یک تشکل
بخش سوم: کارکردهای فرهنگی و ایدئولوژیک مشتمل بر مواد زیر است:
۱-میزان موفقیت فعالیت تشکلها در دور ساختن دانشجویان از تک ساحتی شدن
۲-تحول نحوه تفکر و اندیشیدن
۳-کارکرد تشکلها در ایجاد گفتمانهای مختلف
بخش چهارم: کارکردهای آشکار و پنهان (به طور مثال کارکردهای آشکار انجمن علمی، کارکردهای پنهان بسیج و...)
بخش پنجم: کارکردهای مثبت و منفی در تشکلهای دانشجویی (به طور مثال کارکردهای منفی انجمن اسلامی، کارکردهای مثبت کانون فرهنگی و...)
بخش ششم: مشکلات و موانع تشکلهای دانشجویی (به طور مثال مشکلات مدیریتی، مشکلات مالی و...)
عنوان: کارکردهای تشکلهای دانشجویی دانشگاههای تهران
زمینه: تشکلهای دانشجویی
نوع طرح: پیمایشی کمی و کیفی
تاریخ اجرا: ۱۳۸۹
تهیه و تدوین: دکتر سید رحیم ابوالحسنی
مجری: مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر
کلید واژه های فارسی: کارکرد – تشکل دانشجویی – دانشگاه تهران
ضرورت و اهمیت پژوهش:
شناخت جامعه دانشجویی، شناخت بخشی از جامعه فعال و مولد ایران است. اگر جامعه شناسان و انسان شناسان به عنوان یک علاقه دیرینه به دنبال جوامع کوچک یا یک نهاد تیپیک برای مطالعه و تعیمی بودهاند، اکنون نیز این علاقه به اشکال مختلف وجود دارد. از لحاظ علمی شناخت تشکلهای دانشجویی – که در ادبیات جامعه شناسی، ذیل گروههای داوطلبانه و خودیار مورد مطالعه قرار میگیرند – شناخت گسترده و وسیعی از نیروهای مدرن، مولد و برنامه ریز جامعه ایرانی است. شناخت خصوصیات و ویژگیهای این تشکلها با لحاظ کردن تنوع موجود در آنها میتواند به روشن شدن دورنمای مهمی از جامعه ایرانی کمک کند. از لحاظ کاربردی شناخت تشکل های دانشجویی، در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری دورنمای تحولات این حوزهها را در جامعه ترسیم میکند. این شناخت، هم برای مدیریت دانشگاهها و هم برای سیاستگزاران و برنامه ریزان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، با توجه به تأثیرگذاری رویکردهای این تشکلها در فضای اجتماعی، سبب روشنگری هرچه بیشتر میشود.
به جز دو ضرورت عنوان شده در سطور پیش گفته، این مطالعه از آن نظر اهمیت قابل توجهی دارد که با شناسایی علایق، رویکردها و روشهای نهفته در این تشکل ها کمک فراوانی برای بارورتر کردن فضای دانشگاهی ایران در جهت رشد علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری خواهد داشت به شکلی که دست اندرکاران امور دانشگاهی شاخصهای عینی تری برای درک فضای دانشجویی و برنامهریزی در حوزه های مختلف آن داشته باشند.
از نقطه نظر دانشگاهی، بررسی کارکردهای مثبت و منفی این تشکلها برای محیط دانشگاهی و نظام سیاسی بطور شایانی به طراحی وضعیتی کمک خواهد کرد که همه انواع تشکلهای دانشجویی بدون ایجاد اختلال برای محیط آموزشی دانشگاهها امکان فعالیت پیدا کنند و پیامدهای سیاسی فعالیتهای آنها به نوعی بارور کننده شعور و آگاهی سیاسی دانشجویان و جامعه باشد. فهم علمی و دقیق تشکلهای دانشجویی برای مدیران و معاونان و رؤسای دانشگاهها و وزارتخانه میتواند حاوی امکانات بسیاری از لحاظ آموزشی، اداری و فرهنگی باشد. بارورتر کردن وضعیت آموزشی دانشگاهها با توجه به نیازهای دانشجویان، تاثیرگذاری فرهنگی بر دانشجویان و جذب فرهنگی آنان و لزوم تسریع در انجام امور اداری از کانال تشکلهای دانشجویی بسیار کم هزینه تر و موثر تر از راهکارهای مبتنی بر بوروکراسی اداری است. دانشگاهها میتوانند با درک درست این تشکلها همکاری مثبتی در جهت فعال سازی بیشتر محیط دانشگاهی بعمل آورند که این تحقیق با بررسی زوایای فعالیت و کارکردهای این تشکلها، این مولفه ها و کارکردها را ارائه خواهد کرد.
بخش اول: کارکردها و پیامد های صنفی مشتمل بر مواد زیر است:
۱-کارکردهای رفاهی
۲-کارکردهای آموزشی و علمی
۳-کارکردهای مربوط به توسعه فردی
۴-پر کردن خلاء بین دانشگاه و جامعه
بخش دوم: کارکردها و پیامدهای اجتماعی مشتمل بر مواد زیر است:
۱-ایجاد و تقویت هویت جمعی و هم ذات پنداری
۲-تقویت روحیه همکاری و کار گروهی
۳-از میان رفتن تضادها و اختلافات در میان اعضاء یک تشکل
بخش سوم: کارکردهای فرهنگی و ایدئولوژیک مشتمل بر مواد زیر است:
۱-میزان موفقیت فعالیت تشکلها در دور ساختن دانشجویان از تک ساحتی شدن
۲-تحول نحوه تفکر و اندیشیدن
۳-کارکرد تشکلها در ایجاد گفتمانهای مختلف
بخش چهارم: کارکردهای آشکار و پنهان (به طور مثال کارکردهای آشکار انجمن علمی، کارکردهای پنهان بسیج و...)
بخش پنجم: کارکردهای مثبت و منفی در تشکلهای دانشجویی (به طور مثال کارکردهای منفی انجمن اسلامی، کارکردهای مثبت کانون فرهنگی و...)
بخش ششم: مشکلات و موانع تشکلهای دانشجویی (به طور مثال مشکلات مدیریتی، مشکلات مالی و...)
کلیدواژه ها: کارکرد | تشکل دانشجویی | دانشگاه تهران |
دفعات مشاهده: 164 بار |
دفعات چاپ: 22 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
درباره مؤسسه
به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایرانمهر» با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.
پیوندهای فوری
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 10 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 18 کاربر
- تمام بازديدها: 21925 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 57 بازدید
بازنشر اطلاعات
استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.