ارزشیابی کتابچه ­های پنجگانه آموزشی با رویکرد یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش­ های سنتی

 | تاریخ ارسال: 1401/10/21 | 
چکیده
عنوان گزارش نهایی طرح: ارزشیابی کتابچه ­های پنجگانه آموزشی (چگونگی رفتار با نوجوانان، رفتار با کودکان زیر ۶ سال، دوران بلوغ فصل شکفتن، بهداشت دختران، زنان نوزادان و پدر، مادر، چرا فرزند پسر) با رویکرد یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش­ های سنتی
زمینه: آموزش کودکان
نوع طرح: طرح از نوع تحقیقات کاربردی است
تاریخ اجرا: بهمن ۱۳۸۴
محل نگهداری: سازمان نهضت سواد آموزی
محقق: دکتر خسرو رشید
ناظر: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
کلید واژه ­های فارسی: ارزشیابی، یادگیری و مشارکتی، آموزش سنتی، کتابچه آموزشی، نوجوانان، کودکان، بلوغ، بهداشت، دختران، پسران، زنان

هدف کلی تحقیق:
هدف کلی تحقیق حاضر ارزشیابی دوره های آموزشی کتابچه­های آموزشی پنجگانه چگونگی رفتار با نوجوانان، رفتار با کودکان زیر ۶ سال، دوران بلوغ (فصل شکفتن)، بهداشت دختران، زنان و نوزادان و پدر، مادر، چرا فرزند پسر؟ نهضت سواد آموزی مبتنی بر یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش آموزش سنتی از نظر تأثیر بر یادگیری، انگیزه، عزت نفس، مشارکت در بحث کلاسی و قابلیت کاربرد آموخته هاست.

سؤالات تحقیق:
سه سؤال اصلی در پژوهش حاضر مطرح بود که عبارتند از:
۱-تا چه اندازه اهداف روش­های یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش­های سنتی در دوره­های آموزشی کتابچه­های پنجگانه وجود داشته است؟
۲-میزان پایداری یادگیری­های اجیاد شده در شرکت کنندگاه دوره­های آموزشی پنجگانه، از طریق روش­های یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش­های سنتی و سخنرانی چگونه است؟
۳-میزان قابل کاربرد بودن آموخته های دوره­های آموزشی مبتنی بر یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با دوره­های آموزشی عادی قبلی، با توجه به نظرات شرکت­کنندگان دوره­های آموزشی پنچگانه چگونه بوده است؟

یافته های تحقیق:
نتایج بدست آمده نشان داد که مخاطبان و آموزشیاران معتقد بودند که روش آموزش مشارکتی بیش از روش آموزش سنتی فرصت بحث و مشارکت را در کلاس برای مخاطبان فراهم می­کند. همچنین در روش آموزش مشارکتی در مقایسه با روش آموزش سنتی، مخاطبان بیشتر به حل مسئله تشویق می­شوند، بیشتر در بحث های کلاسی مشارکت می­کنند و اظهار نظر می­کنند، بیشتر در یادگیری درس­ها به هم کمک می­کنند. در کنار آن میزان عزت نفس و علاقه مخاطبانی که با روش مشارکتی آموزش دیده بودند بیش از مخاطبانی بود که با روش سنتی آموزش دیده بودند. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان داد که میزان پایداری یادگیری ایجاد شده در مخاطبانی که با روش مشارکتی آموزش دیده بودند، کمتر از مخاطبانی بود که با روش سنتی آموزش دیده بودند. همچنین مخاطبان میزان قابل کاربرد بودن آموخته­های روش آموزش مشارکتی را بالاتر و بیشتر از روش آموزش سنتی میدانستند.

کلیدواژه ها: ارزشیابی | یادگیری و مشارکتی | آموزش سنتی | کتابچه آموزشی | نوجوانان | کودکان | بلوغ | بهداشت | دختران | پسران | زنان |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 3149 بار   |   دفعات چاپ: 38 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


درباره مؤسسه


  • به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه ­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران‌مهر»  با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 12 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 2 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 40630 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 468 بازدید

بازنشر اطلاعات

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | The Institute for Social Study and Research Iran Mehr

Designed & Developed by : Yektaweb