بخشهای اصلی
| تاریخ ارسال: 1401/10/21 |
چکیده
عنوان گزارش نهایی طرح: ارزشیابی کتابچه های پنجگانه آموزشی (چگونگی رفتار با نوجوانان، رفتار با کودکان زیر ۶ سال، دوران بلوغ فصل شکفتن، بهداشت دختران، زنان نوزادان و پدر، مادر، چرا فرزند پسر) با رویکرد یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش های سنتی
زمینه: آموزش کودکان
نوع طرح: طرح از نوع تحقیقات کاربردی است
تاریخ اجرا: بهمن ۱۳۸۴
محل نگهداری: سازمان نهضت سواد آموزی
محقق: دکتر خسرو رشید
ناظر: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
کلید واژه های فارسی: ارزشیابی، یادگیری و مشارکتی، آموزش سنتی، کتابچه آموزشی، نوجوانان، کودکان، بلوغ، بهداشت، دختران، پسران، زنان
هدف کلی تحقیق:
هدف کلی تحقیق حاضر ارزشیابی دوره های آموزشی کتابچههای آموزشی پنجگانه چگونگی رفتار با نوجوانان، رفتار با کودکان زیر ۶ سال، دوران بلوغ (فصل شکفتن)، بهداشت دختران، زنان و نوزادان و پدر، مادر، چرا فرزند پسر؟ نهضت سواد آموزی مبتنی بر یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش آموزش سنتی از نظر تأثیر بر یادگیری، انگیزه، عزت نفس، مشارکت در بحث کلاسی و قابلیت کاربرد آموخته هاست.
سؤالات تحقیق:
سه سؤال اصلی در پژوهش حاضر مطرح بود که عبارتند از:
۱-تا چه اندازه اهداف روشهای یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روشهای سنتی در دورههای آموزشی کتابچههای پنجگانه وجود داشته است؟
۲-میزان پایداری یادگیریهای اجیاد شده در شرکت کنندگاه دورههای آموزشی پنجگانه، از طریق روشهای یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روشهای سنتی و سخنرانی چگونه است؟
۳-میزان قابل کاربرد بودن آموخته های دورههای آموزشی مبتنی بر یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با دورههای آموزشی عادی قبلی، با توجه به نظرات شرکتکنندگان دورههای آموزشی پنچگانه چگونه بوده است؟
یافته های تحقیق:
نتایج بدست آمده نشان داد که مخاطبان و آموزشیاران معتقد بودند که روش آموزش مشارکتی بیش از روش آموزش سنتی فرصت بحث و مشارکت را در کلاس برای مخاطبان فراهم میکند. همچنین در روش آموزش مشارکتی در مقایسه با روش آموزش سنتی، مخاطبان بیشتر به حل مسئله تشویق میشوند، بیشتر در بحث های کلاسی مشارکت میکنند و اظهار نظر میکنند، بیشتر در یادگیری درسها به هم کمک میکنند. در کنار آن میزان عزت نفس و علاقه مخاطبانی که با روش مشارکتی آموزش دیده بودند بیش از مخاطبانی بود که با روش سنتی آموزش دیده بودند. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان داد که میزان پایداری یادگیری ایجاد شده در مخاطبانی که با روش مشارکتی آموزش دیده بودند، کمتر از مخاطبانی بود که با روش سنتی آموزش دیده بودند. همچنین مخاطبان میزان قابل کاربرد بودن آموختههای روش آموزش مشارکتی را بالاتر و بیشتر از روش آموزش سنتی میدانستند.
عنوان گزارش نهایی طرح: ارزشیابی کتابچه های پنجگانه آموزشی (چگونگی رفتار با نوجوانان، رفتار با کودکان زیر ۶ سال، دوران بلوغ فصل شکفتن، بهداشت دختران، زنان نوزادان و پدر، مادر، چرا فرزند پسر) با رویکرد یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش های سنتی
زمینه: آموزش کودکان
نوع طرح: طرح از نوع تحقیقات کاربردی است
تاریخ اجرا: بهمن ۱۳۸۴
محل نگهداری: سازمان نهضت سواد آموزی
محقق: دکتر خسرو رشید
ناظر: علی ابراهیمیان هادی کیاشری
کلید واژه های فارسی: ارزشیابی، یادگیری و مشارکتی، آموزش سنتی، کتابچه آموزشی، نوجوانان، کودکان، بلوغ، بهداشت، دختران، پسران، زنان
هدف کلی تحقیق:
هدف کلی تحقیق حاضر ارزشیابی دوره های آموزشی کتابچههای آموزشی پنجگانه چگونگی رفتار با نوجوانان، رفتار با کودکان زیر ۶ سال، دوران بلوغ (فصل شکفتن)، بهداشت دختران، زنان و نوزادان و پدر، مادر، چرا فرزند پسر؟ نهضت سواد آموزی مبتنی بر یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش آموزش سنتی از نظر تأثیر بر یادگیری، انگیزه، عزت نفس، مشارکت در بحث کلاسی و قابلیت کاربرد آموخته هاست.
سؤالات تحقیق:
سه سؤال اصلی در پژوهش حاضر مطرح بود که عبارتند از:
۱-تا چه اندازه اهداف روشهای یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روشهای سنتی در دورههای آموزشی کتابچههای پنجگانه وجود داشته است؟
۲-میزان پایداری یادگیریهای اجیاد شده در شرکت کنندگاه دورههای آموزشی پنجگانه، از طریق روشهای یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با روشهای سنتی و سخنرانی چگونه است؟
۳-میزان قابل کاربرد بودن آموخته های دورههای آموزشی مبتنی بر یاددهی و یادگیری مشارکتی در مقایسه با دورههای آموزشی عادی قبلی، با توجه به نظرات شرکتکنندگان دورههای آموزشی پنچگانه چگونه بوده است؟
یافته های تحقیق:
نتایج بدست آمده نشان داد که مخاطبان و آموزشیاران معتقد بودند که روش آموزش مشارکتی بیش از روش آموزش سنتی فرصت بحث و مشارکت را در کلاس برای مخاطبان فراهم میکند. همچنین در روش آموزش مشارکتی در مقایسه با روش آموزش سنتی، مخاطبان بیشتر به حل مسئله تشویق میشوند، بیشتر در بحث های کلاسی مشارکت میکنند و اظهار نظر میکنند، بیشتر در یادگیری درسها به هم کمک میکنند. در کنار آن میزان عزت نفس و علاقه مخاطبانی که با روش مشارکتی آموزش دیده بودند بیش از مخاطبانی بود که با روش سنتی آموزش دیده بودند. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان داد که میزان پایداری یادگیری ایجاد شده در مخاطبانی که با روش مشارکتی آموزش دیده بودند، کمتر از مخاطبانی بود که با روش سنتی آموزش دیده بودند. همچنین مخاطبان میزان قابل کاربرد بودن آموختههای روش آموزش مشارکتی را بالاتر و بیشتر از روش آموزش سنتی میدانستند.
کلیدواژه ها: ارزشیابی | یادگیری و مشارکتی | آموزش سنتی | کتابچه آموزشی | نوجوانان | کودکان | بلوغ | بهداشت | دختران | پسران | زنان |
دفعات مشاهده: 165 بار |
دفعات چاپ: 23 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
درباره مؤسسه
به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایرانمهر» با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.
پیوندهای فوری
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 10 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 10 کاربر
- تمام بازديدها: 21911 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 43 بازدید
بازنشر اطلاعات
استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.