بخشهای اصلی
بایستههای مطالعه و پژوهش در حوزه جوانان
| تاریخ ارسال: 1401/4/25 |
جناب آقای دکتر ابوالحسنی، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایرانمهر، سخنرانیای در خصوص بایستههای مطالعه و پژوهش در حوزه جوانان را در نشست تخصصی پژوهش و برنامهریزی در حوزه جوانان ارائه نمودند.
مساله اصلی در این سخنرانی اینطور بیان شد که در کشور ما بخشی از سرمایه هر چند اندک صرف پژوهش در حوزه های مختلف از جمله جوانان می شود و به طور طبیعی نتیجه پژوهش ها باید راهگشای حل مشکلات باشد.
اما قضاوت عمومی موید این امر نیست، تداوم مشکلات یا ناشی از عدم کاربست صحیح نتایج پژوهشها است و یا گواهی بر ضعف و نارسائی پژوهشها است. مساله این بحث آن است که پژوهش در حوزه جوانان باید از چه ویژگیهایی برخوردار باشد که از نارسایی کمتر برخوردار باشد و منتهی به حل گوشهای از مسائل گردد؟
در این سخنرانی مفروضات پژوهش به ترتیب زیر بیان گردید:
۱. پژوهش در حوزه جوانان مربوط به حوزه علوم اجتماعی و انسانی است. حوزههای فنی و پزشکی توانایی درک مسائل جوانان را ندارند.
۲. پیچیدگی علوم انسانی و اجتماعی: حیات اجتماعی دارای قوانین و قواعد مستحکم علّی است که کشف و درک آن مستلزم نظریهها، رویکردها و الگوهای پیچیده و دقیق علمی است (نظریه اگوست کنت بر این مطلب گواه است).
۳. بین درک معارف علمی و استعداد پژوهشگر علمی ارتباط معنی دار وجود دارد. هر کدام از معارف علمی دارای ویژگیها و پیچیدگیهایی هستند که ذهنها و استعدادهای خاص برای درک آنها نیاز است، انسانها نیز دارای استعدادها و قابلیتهای متفاوت میباشد که هر کسی توانایی درک معارف خاص را دارد.
۴. اصالت کار و تأثیر اندیشه بر عمل: ذهن انسان در تعامل با محیط و مواجهه با مسائل پیرامون خود فعال شده و توانایی شناخت و حل مسئله را پیدا میکند و نتیجه آن تکامل و پیچیده شدن ذهن و اندیشه انسان است.
۵. هر تولید علمی مبتنی بر نظریه (فلسفه) و تجربه علمی است، به قول ماکس وبر مهارت تجربی و نگرش عقلانی هنرمندان غربی موجب تولید علم در غرب شده است، هیچ علمی فارغ از جهان بینی و مفروضات شناختی، متافیزیکی و... نیست. مبانی نظری علوم انسانی عبارت است از: مبانی هستیشناختی، مبانی معرفتشناختی، انسانشناختی، روششناختی (معرفت شناختی خاص آن علم)، جهتگیری آن علم.
و در پایان اشاره گردید که رسالت پژوهش در حوزه جوانان قبل از هر چیز آن است که: مسأله «جوانان ایرانی» را درک کنیم. مسلم است که این مسأله یکسان با مسأله جوانان غربی نیست. تفاوت فرهنگی، سطح توسعهیافتگی صنعتی، سابقه تاریخی، ویژگیهای اقلیمی و ... هرگز اجازه نمیدهد که مسأله این دو جمعیت یکی باشد. متأسفانه ما عادت کردهایم که از غرب کپیبرداری کنیم. در خصوص درک مسأله جوان امروزی ایرانی باید مطالعات وسیع، بدون رویکرد پیش داورانه انجام شود.
این پژوهشها باید توسط متخصصینی دارای استعداد علمی در حوزه علوم اجتماعی و تخصص و تجربه در این حوزه انجام شود. علاوه بر این پژوهشگر حوزه جوانان باید در تعامل با محیط جوانان باشد.
پژوهشگر این حوزه باید علاوه بر تخصص علمی، به روانشناسی، فرهنگ و ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران آشنایی داشته باشد.
پژوهش باید مقتضیات اجتماعی و فرهنگی جوانان امروزی ایرانی را مورد توجه قرار دهد. جوان ایرانی بدون شکاف نسلی دارای روحیه استقلال، درونگرایی (بدبین به محیط بیرون و بیگانه هراسی) و «ثبات و وحدت» است.
پژوهش در حوزه جوانان باید مقتضیات زمانی را در نظر داشته باشد. گسترش ارتباطات و امکان استفاده از فضای مجازی و شدت و سرعت اطلاعات، موجب شده است تا ما «هویت جوانان ایرانی را در بستر محدود به زمان و مکان» حال جستجو نکنیم. جوان امروزی دستخوش هویتی فرازمانی و فرامکانی و نیز سیال و از «جاکندگی» است. در اینجاست که تشخیص مسأله جوانان برای پژوهشگران دشوار است.
مساله اصلی در این سخنرانی اینطور بیان شد که در کشور ما بخشی از سرمایه هر چند اندک صرف پژوهش در حوزه های مختلف از جمله جوانان می شود و به طور طبیعی نتیجه پژوهش ها باید راهگشای حل مشکلات باشد.
اما قضاوت عمومی موید این امر نیست، تداوم مشکلات یا ناشی از عدم کاربست صحیح نتایج پژوهشها است و یا گواهی بر ضعف و نارسائی پژوهشها است. مساله این بحث آن است که پژوهش در حوزه جوانان باید از چه ویژگیهایی برخوردار باشد که از نارسایی کمتر برخوردار باشد و منتهی به حل گوشهای از مسائل گردد؟
در این سخنرانی مفروضات پژوهش به ترتیب زیر بیان گردید:
۱. پژوهش در حوزه جوانان مربوط به حوزه علوم اجتماعی و انسانی است. حوزههای فنی و پزشکی توانایی درک مسائل جوانان را ندارند.
۲. پیچیدگی علوم انسانی و اجتماعی: حیات اجتماعی دارای قوانین و قواعد مستحکم علّی است که کشف و درک آن مستلزم نظریهها، رویکردها و الگوهای پیچیده و دقیق علمی است (نظریه اگوست کنت بر این مطلب گواه است).
۳. بین درک معارف علمی و استعداد پژوهشگر علمی ارتباط معنی دار وجود دارد. هر کدام از معارف علمی دارای ویژگیها و پیچیدگیهایی هستند که ذهنها و استعدادهای خاص برای درک آنها نیاز است، انسانها نیز دارای استعدادها و قابلیتهای متفاوت میباشد که هر کسی توانایی درک معارف خاص را دارد.
۴. اصالت کار و تأثیر اندیشه بر عمل: ذهن انسان در تعامل با محیط و مواجهه با مسائل پیرامون خود فعال شده و توانایی شناخت و حل مسئله را پیدا میکند و نتیجه آن تکامل و پیچیده شدن ذهن و اندیشه انسان است.
۵. هر تولید علمی مبتنی بر نظریه (فلسفه) و تجربه علمی است، به قول ماکس وبر مهارت تجربی و نگرش عقلانی هنرمندان غربی موجب تولید علم در غرب شده است، هیچ علمی فارغ از جهان بینی و مفروضات شناختی، متافیزیکی و... نیست. مبانی نظری علوم انسانی عبارت است از: مبانی هستیشناختی، مبانی معرفتشناختی، انسانشناختی، روششناختی (معرفت شناختی خاص آن علم)، جهتگیری آن علم.
و در پایان اشاره گردید که رسالت پژوهش در حوزه جوانان قبل از هر چیز آن است که: مسأله «جوانان ایرانی» را درک کنیم. مسلم است که این مسأله یکسان با مسأله جوانان غربی نیست. تفاوت فرهنگی، سطح توسعهیافتگی صنعتی، سابقه تاریخی، ویژگیهای اقلیمی و ... هرگز اجازه نمیدهد که مسأله این دو جمعیت یکی باشد. متأسفانه ما عادت کردهایم که از غرب کپیبرداری کنیم. در خصوص درک مسأله جوان امروزی ایرانی باید مطالعات وسیع، بدون رویکرد پیش داورانه انجام شود.
این پژوهشها باید توسط متخصصینی دارای استعداد علمی در حوزه علوم اجتماعی و تخصص و تجربه در این حوزه انجام شود. علاوه بر این پژوهشگر حوزه جوانان باید در تعامل با محیط جوانان باشد.
پژوهشگر این حوزه باید علاوه بر تخصص علمی، به روانشناسی، فرهنگ و ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران آشنایی داشته باشد.
پژوهش باید مقتضیات اجتماعی و فرهنگی جوانان امروزی ایرانی را مورد توجه قرار دهد. جوان ایرانی بدون شکاف نسلی دارای روحیه استقلال، درونگرایی (بدبین به محیط بیرون و بیگانه هراسی) و «ثبات و وحدت» است.
پژوهش در حوزه جوانان باید مقتضیات زمانی را در نظر داشته باشد. گسترش ارتباطات و امکان استفاده از فضای مجازی و شدت و سرعت اطلاعات، موجب شده است تا ما «هویت جوانان ایرانی را در بستر محدود به زمان و مکان» حال جستجو نکنیم. جوان امروزی دستخوش هویتی فرازمانی و فرامکانی و نیز سیال و از «جاکندگی» است. در اینجاست که تشخیص مسأله جوانان برای پژوهشگران دشوار است.
دفعات مشاهده: 175 بار | دفعات چاپ: 36 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
نشست با مدیران و کارشناسان شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و برخی از اعضای هیأت مدیرهی شرکتهای عمران شهرهای جدید
| تاریخ ارسال: 1401/4/25 |
بنا بر گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر، برای سه شهر جدید هشتگرد، پردیس و پرند به سفارش شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی جهت ارتقای کیفی زندگی اجتماعی و فرهنگی این سه شهر سند راهبردی – اجرایی تدوین خواهد شد.
مدیر اجرایی این پژوهش پس از پایان نشست با مدیران و کارشناسان شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و برخی از اعضای هیأت مدیرهی شرکتهای عمران این سه شهر اعلام کردند: پس از گذشت نزدیک به ۱۵ سال از ایجاد شهرهای جدید در استانهای مختلف، توجه به موضوعات و مسایل اجتماعی و فرهنگی در این شهرها در دستور کار دولت جدید قرار گرفته است.
مدیر اجرایی این پژوهش پس از پایان نشست با مدیران و کارشناسان شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و برخی از اعضای هیأت مدیرهی شرکتهای عمران این سه شهر اعلام کردند: پس از گذشت نزدیک به ۱۵ سال از ایجاد شهرهای جدید در استانهای مختلف، توجه به موضوعات و مسایل اجتماعی و فرهنگی در این شهرها در دستور کار دولت جدید قرار گرفته است.
دفعات مشاهده: 173 بار | دفعات چاپ: 35 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
درباره مؤسسه
به منظور پاسخ گویی به نیازهای پژوهشی کشور، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و حقوقی مرتبط با توسعه در کشور و جامعه ایران «مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایرانمهر» با همت جمعی از اعضای هیات علمی کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۲ تاسیس گردید.
پیوندهای فوری
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 10 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 23 کاربر
- تمام بازديدها: 21957 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 88 بازدید
بازنشر اطلاعات
استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.